HTML
معرفی تگهای HTML5

معرفی تگهای HTML5

در این مقاله قصد داریم کلیه تگهای را به شما همراهان گرامی معرفی کنیم. به همین منظور در ابتدا جدولی که شامل معرفی لیست کامل تگ ها می باشد را تدارک دیدیم. شما با مطالعه این مقاله می توانید لیست کامل تگها را داشته باشید.

SEO
ترفند های سئو

ترفند های سئو(SEO)

برای بالا بردن رتبه سایت در گوگل و دیگر موتورهای جستجو نیازمند دانش بهینه سازی و سئو (seo) سایت هستیم که در این مطلب به برخی از مهمترین آنها می پردازیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

WEB DESIGN
طراحی وب

اصول طراحی وب سایت

زمانی که شما به یک وب سایت سر می زنید. با استفاده از نام دامنه، وب سایت شما نمایش داده می شود. این موضوع ممکن است ساده به نظر برسد، این فرآیند زمانی اتفاق می افتد که انواع بازدیدکنندگان سایت نام دامنه ی وب سایت را در مرورگر خود وارد می کنند.

MOBILE
طراحی واکنشگرا

mobile usability

در سرچ کنسول، صفحاتی که از نظر موبایل فرندلی بودن دارای ایراد باشند به شما نمایش داده می شوند. پهن تر بودن عرض سایت از عرض صفحه نمایش، نزدیک بودن بیش از حد المان های با قابلیت کلیک و کوچک بودن فونت از جمله ایرادهای رایج موبایل فرندلی بودن سایت هستند.

JavaScript
کاربرد جاوا اسکریپت در طراحی وب

کاربرد جاوا اسکریپت در طراحی وب

جاوااسکریپت به عنوان یک زبان سخت و نا کارآمد یاد می شد. زبانی با کاربرد اندک و ناسازگاری زیاد با مرورگر ها که تا به امروز برای بسیاری از برنامه نویسان آن دوره خاطره نه چندان خوبی را به همراه داشته است.

چت بات چیست و چه کاربردی دارد؟

 

آموزش چت بات

 

قبل از پیاده سازی و اجرای چت بات بر روی وب سایت ،با نحوه عملکرد و کاربرد آن آشنا می شویم

 

چت بات چیست؟

Chatbot یک برنامه کامپیوتری است که با هوش مصنوعی تولید می شوند و کار آن تقلید از مکالمات انسانی در فرمت گفتاری و نوشتاری است و بطور خودکار با کاربران به گفتگو یا چت آنلاین می پردازد. در واقع چت بات ها نرم‌ افزارهای هوشمند هستند که در قالب یک سرویس‌های پیام رسانی ظاهر شده و به کاربران در وب سایت پیغام خوش‌آمد گویی ارسال میکند. این سرویس ها اساسا از دستورات برنامه ریزی شده با تکنولوژی یادگیری زبان طبیعی برای تفسیر متن یا گفتار و پاسخ دادن به انسان ها به شیوه های انسانی استفاده می کنند. یکی از وظیفه اصلی این ربات ها انتقال اطلاعات است به عنوان مثال پیام کارشناس وب سایت را به ما منتقل می کند.

 

چت بات ها چگونه به کسب و کارها کمک می کنند؟

چت بات ها در درجه اول برای بهبود تجربه مشتری( CX ) با ارائه پشتیبانی 24 ساعته به مشتری استفاده می شوند و روشی مقرون به صرفه برای کسب‌وکارها میباشد.

بنابراین فرآیند درخواست اطلاعات در مورد یک محصول از یک ربات چت بات بسیار سریعتر از انسان است تا اینکه پشتبان سایت صدها صفحه سند را بررسی کند.

 

چرا به چت بات نیاز داریم و مفهوم چت بات چیست؟

وب سایت ها نقش زیادی در فروش و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل دارند. اکنون بسیاری از کسب‌ و کارها متوجه این امر شده‌اند که با افزودن ربات‌های چت به صفحات وب‌ سایتشان، بازدیدکنندگان برای مدت طولانی‌تری در سایت ماندگار میشوند و در نتیجه نرخ‌ تبدیل را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند.

چت بات ها نیز به عنوان یک منبع عالی برای جمع آوری و به اشتراک گذاری اطلاعات مرتبط شناخته شده اند. علاوه بر این، اتوماسیون فرآیندهای تجاری ساده بدون قربانی کردن منابع انسانی، این روش را به یک روش بسیار اقتصادی برای تولید ارزش آنلاین تبدیل می‌کند.

 

پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) چیست؟

پردازش زبان طبیعی (NLP) به توانایی یک برنامه کامپیوتری برای درک زبان انسان همانطور که گفته و نوشته می شود و به زبانی گفته میشود که بین انسان ها رایج است و انسان ها میتوانند از آن برای ارتباط با یکدیگر به صورت نوشتن، خواندن، صحبت کردن و.... استفاده کنند، بنابراین پردازش زبان طبیعی به عنوان یکی از اجزای هوش مصنوعی AI شناخته شده است.

NLP بیش از 50 سال است که وجود دارد و ریشه در زمینه زبان شناسی دارد. این نرم افزار دارای کاربردهای زیادی در دنیای واقعی از جمله در زمینه های تحقیقات پزشکی، موتورهای جستجو و هوش تجاری دارد.

هوش مصنوعی (AI) ما را قادر می سازد تا روش های جدیدی را برای بررسی مسئله ها و موضوعات موجود ایجاد کنیم، از تجدید نظر در استراتژی های زیست محیطی تا نحوه یادگیری و استقرار یک برنامه پیشگیرانه و حفاظتی در سطوح مختلف. بطور کلی چه پروژه های شما، برنامه ها، وب سایت و یا بازی ها می توانند از این تکنولوژی استفاده کنند و از این طریق برنامه ها جذاب تر، آسان تر و در نتیجه با ارزش تر است. یکی از این روشها در زبان طبیعی شامل ایجاد یک chatbot برای کمک به کاربران در ارتباط با وب سایت است.

 

ساخت حساب چت بات

برای ایجاد اولین chatbot خود، نیاز به ابزار جدید Dialogflow گوگل خواهیم داشت.

 

Dialogflow چیست؟

Dialogflow یکی از سرویس های متعلق به شرکت گوگل که قبلا به نام Api.ai توسعه شده بود و گوگل این شرکت را در سال 2016 خریداری کرد و ابزاری رایگان برای توسعه دهندگان اپلیکیشن بود و در سال 2017 با عنوان Dialogflow تغییر کرد. Dialogflow یک فناوری است که تعامل بین انسان و کامپیوتر بر اساس مکالمات طبیعی را ایجاد می کند و به پرسش های کاربران به زبان طبیعی پاسخ می دهد، بدون اینکه کاربر متوجه شود با یک ربات در حال چت است. چت بات ها قادر به متصل شدن به وب سایت ها و یا ویجت ها (widget) هستند که قابلیت سفارشی سازی را فراهم میکند. رابط های صوتی و مکالمه ایجاد شده با Dialogflow طیف وسیعی از دستگاه ها ازجمله گجت های پوشیدنی، تلفن، اتومبیل و سایر دستگاه های هوشمند را پوشش می دهد.

در واقع Dialogflow دارای یک رابط کاربری با طراوت ساده است که به کاربر اجازه می دهد ظرف چند دقیقه یک چت بات با عملکردی بالا را بسازد.

DialogFlow انتخاب بسیار خوبی برای یادگیری نحوه ایجاد Chatbots است که بعدا می توانید آنها را در وب سایت یا برنامه های خود ادغام کنید.


چرا Dialogflow را انتخاب کنیم؟

دلایل متعددی برای انتخاب Dialogflow وجود دارد:

نسخه استاندارد آن کاملا رایگان است

ادغام و یکپارچه سازی Dialogflos با یک کلیک در پیام رسان های محبوب مانند فیسبوک، توییتر، تلگرام و ... حتی برخی از دستیارهای صوتی مانند گوگل، آمازون، الکسا و مایکروسافت کورتانا را فراهم می نماید.

در مقایسه با برخی از سیستم عامل هایی که با سؤالات از پیش تعریف شده مانند پلتفرم Chatfuel کار میکنند، Dialogflow می تواند تجربه بهتر به کاربر ارائه دهد.



 

Dialogflow را می توان برای برنامه های مختلفی استفاده کرد، از جمله:


خدمات مشتریان: می توان برای پاسخ دادن به سؤالات، دسترسی به سفارشات، قرار ملاقات و درخواست برنامه ریزی از این رابط ها استفاده کرد.

فروشگاه اینترنتی: چت بات ها می توانند به مشتریان در تحویل کالا و خدمات زمان بندی شده کمک کنند.

اینترنت اشیا (IoT) : چت با ها را می توان برای دستگاه های IoT اعمال کرد تا درک درستی از محیط کسب کنند و بر پاسخگویی دقیق تر آنها برنامه ریزی کند.

 

Chatbot ها چگونه کار می کنند؟


چت بات ها بیشتر در وب سایت های تجاری استفاده می شوند. وقتی چند دقیقه را در یک وب سایت سپری کرده اید، میتوانید یک پیام چت یا پیام صوتی را روی صفحه مشاهده کنید. این پیام ها توسط چت بات ها ارسال میشوند.

چت بات ها به عنوان برنامه های رایانه ای شروعی متواضعانه دارند که از کلمات کلیدی و تطبیق الگو برای پاسخ به سؤالات کاربران بر اساس یک اسکریپت از پیش نوشته شده استفاده می کنند.

مراحل دقیق اجرای Dialogflow :

1. کاربر یک پیام متنی / صوتی را از طریق دستگاه به برنامه ارسال می کند

2. برنامه پیام را به دستگاه Dialogflow منتقل می کند

3. پیام طبقه بندی شده ای که توسعه دهندگان آن را دستی تعریف کردند، مطابق آن را پیدا می کند

4. پایگاه داده های خارجی اطلاعات مورد نیاز را به webhook ارسال می کند

5. Webhook پاسخ فرمت شده را به هدف ارسال می کند

6. داده های قابل اجرا به خروجی Apps / Devices فرستاده میشوند

7. کاربر یک پاسخ متن / تصویر / صدا دریافت می کند

 

01. یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید

به وب سایت Dialogflow مراجعه کنید و یک حساب کاربری جدید ایجاد نمایید. برای فعال سازی Dialogflow و سطح دسترسی مجددا وارد حساب کاربری خود شده و مجوزها، شرایط و قوانین سایت را تایید نمایید.

نکته : اخیراً این سرویس برای کاربران ایرانی مسدود شده و برای استفاده از وب سایت Dialogflow باید با IP غیرایرانی وارد سایت شوید.

پس از ورود به سایت، پنجره ای برای شما باز خواهد شد که در سمت چپ آن یک منو و تعدادی آیتم قابل مشاهده است.

 

02. یک agent ایجاد کنید

تعریف Agent در هوش مصنوعی؟

هرچیزی که قادر به درک محیط پیرامون خود از طریق حسگرها (Sensor) و اثر گذاری بر روی محیط از طریق اثر کننده (Effectors) باشد. گوش، چشم و .... برای درک محیط را یک عامل انسانی(Agent) می گویند.

Dialogflow از اصطلاح "عامل" ( Agent) در هوش مصنوعی (AI) برای نشان دادن نمونه های خود استفاده می کند. بطوریکه شما بوسیله Agent ها یک هوش مجازی برای تفکر بهتر ایجاد میکنید. بسیاری از agent ها می توانند برای شما کار مشخصی را دنبال کنند، هر کدام بوسیله هویت و هدف خود.

از منوی سمت چپ روی گزینه Create New Agent کلیک کنید و یک نام برای Agent خود انتخاب نمایید سپس روی CREATE INTENT کلیک کنید

Dialogflow چیست؟

 

03. یک intent ایجاد کنید

در قدم اول، شما باید یک intent ایجاد کنید گزینه create intent را کلیک نمایید و یک نام دلخواه برای آن انتخاب و بر روی گزینه save کلیک کنید.

در زیر این گزینه تعدادی فیلتر وجود داره که برای پاسخ به کاربران با امکانات بیشتر که میتوان هریک از آنها را به پروژه خود اضافه کنید:

به طور مثال تهیه ی لیستی از عبارت ها كه جواب هر كدام از قبل تعیین شده است می باشد. این روش مشکلاتی به همراه دارد و در صورتی كه سوال عیناً برای بات تعریف نشده باشد پاسخی پیدا نخواهد کرد!

 

04. اضافه کردن Train در بخش intent

توسط phrases در بخش intent میتوان یک آموزش را برای کاربران فراهم کرد. پردازش زبان طبیعی(Natural Language Processing) یا به اختصار NLP، یکی از زیر شاخه های با اهمیت در حوزه هوش مصنوعی است و به تعامل بین کامپیوتر و زبان انسان (طبیعی) می پردازد.

کادر زیر Training phrases را انتخاب کرده و متن مورد نظر خود را اضافه کنید

Agent در هوش مصنوعی

Dialogflow ورودی های کاربران شما رو تجزیه و تحلیل می کند. شما یک پاسخ از قبل تعریف شده را برای کاربر ارسال می کنید، برای این کار سوالاتی از قبل ایجاد کنید بطور مثال کاربر «رنگ مورد علاقه من بنفش است» را درخواست می کند و پاسخ متناظر با سوال را منطبق با درخواست کاربر ارسال می کند. Agent ها تلاش می کنند بهترین پرسش و پاسخ ها را با هم مطابقت دهند .

در گفتگو بین انسانها احتمال اینکه جای كلمات تغییر كنند ولی مفهوم ثابت بماند وجود دارد. مثلا حالت خوبه؟ با خوبه حالت؟ یك مفهوم را دارد و فقط فرمت كلمه تغییر می کند. همچنین چندین عبارت ممكن است یك معنی داشته باشند. به عنوان مثال آهسته ؟ و آرام؟ و یواش؟همگی یك مفهوم را دارند.

 

05. پاسخ ها را اضافه کنید

گاهی اوقات از وب سایت های که بازدید می کنید یک پیام خوش آمدگویی در چت سایت برای شما نمایش داده می شود. با اضافه کردن جملات دلخواه خود می توانید این گزینه را برای سایت خود فعال کنید .

سلام! حال شما چطور است؟

سلام! چگونه می توانم به شما کمک کنم؟

وقت بخیر! امروز برای شما چکار میتوانم بکنم؟

درود! چگونه می توانم به شما کمک کنم؟

در قسمت Responses پاسخ های را که برای وب سایت نیاز دارید اضافه کنید. از ابزاری که در کنار پاسخ ها نمایش داده می شود میتوان متن را ویرایش و یا حتی حذف کرد

در انتها روی «Save» در بالای صفحه کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود. در صورت تکمیل شدن یک نوتیفیکیشن مبنی بر آماده بکار شدن Responses ها نمایش داده می شود.

 

06. تست و ایجاد یک خروجی chatbot

در سمت راست صفحه نمایش یک ابزار تست وجود دارد. Chatbot از سرویس گفتار به متن گوگل برای ترجمه صدای شما به متن استفاده می کند و می توانید آن را تست کنید. شما باید نتیجه درخواست و پاسخ خود را در Agent ببینید.

تست و ایجاد یک خروجی chatbot

 

07. ایجاد موجودیت «Entities» و استفاده دوباره از آن

موجودیت ها مفاهیمی هستند که توسط متغییرهای Responses می توانند تعریف شوند و دوباره مورد استفاده قرار گیرند. یک کاربر احساسی را بیان می کند سپس در قالب یک جواب از آن استفاده می کند.
با اسکن کردن کلمات کلیدی ورودی، بهترین پاسخ را به پرسش‌های مطرح شده از سوی مشتری و کاربر می‌دهند و از پایگاه‌ داده ای که دارند، هماهنگ‌ترین کلمات کلیدی با پرسش مطرح‌شده را انتخاب کرده و با در اختیار گرفتن الگوی کلمه‌ای مشابه، مناسب‌ترین پاسخ را تولید می‌کنند.

در زبان انسانها علائم ها می توانند مفهوم جمله و در نتیجه پاسخ جمله را عوض كند. در تصویر زیر کلمات که هم معنی هستد را تعریف کردیم

در منوی سمت چپ، روی «Entities» کلیک کنید، یک نام جدید (emotion) تایپ کنید و تیک Define synonyms را فعال کنید. در جدول زیر Dog را به عنوان اولین emotion تایپ کنید. سپس در سمت راست آن مترادفهایی مانند Pooch ،puppy و غیره اضافه کنید. سپس Cat را اضافه کردیم و از واژه مترادف Kitty، Kitten و ... که اضافه کردیم و در انتها روی دکمه Save کلیک کنید.

تست و ایجاد یک خروجی chatbot

 

08. یک response با استفاده از entity جدید اضافه کنید

در ابتدا به معرفی یك الگوی خیلی ساده می پردازیم:

*Hello

به معنی تمام عباراتی كه با Hello شروع شوند جزو این الگو قرار می گیرند.

به عنوان مثال Hello User یا Hello در این الگو قرار می گیرند. اما User Hello در این گروه قرار نخواهد گرفت. به عبارت دیگر * به مفهوم هر كاراكتری می باشد.

علامت دیگری كه تعریف كردیم علامت $ هست. كه در صورتی كه بعد از هر * بیاید به این مفهوم خواهد بود كه در آن * فاصله وجود نداشته باشد، در واقع فاصله بین کلمات رو حدف می کند

Hello$User

در انتها روی «Add Responses» کلیک کنید و دکمه «Save» را در بالای صفحه بفشارید تا کل Intent را ذخیره کند.

 

09. یکپارچه سازی چت بات و فعال سازی آن بر روی وب سایت

برای اضافه کردن چت بات به صفحه وب سایت خود، روی « Integrations» در منوی سمت چپ کلیک کنید.
سپس بر روی لغزنده یا اسلایدر "web Demo" کلیک کنید، یک پاپ آپ ظاهر خواهد شد که حاوی قطعه کدی است که میتوانید ویجت را به وب سایت خود اضافه کنید و یا از طریق لینک مستقیم آن را تست کنید.

فعال سازی چت بات  بر روی وب سایت

 

10. وب سایت جدیدی ایجاد نمایید و قطعه کد را به پروژه خود اضافه کنید

برای اینکه بتوانیم ویجت را در صفحه ی وب خود اجرا کنیم نیاز است قطعه کد را به پروژه خود اضافه کنیم و آن را روی سرور خود آپلود کنیم.

نتیجه گیری

Dialogflow برای کسانی که می خواهند پردازش زبان طبیعی را با حداقل برنامه نویسی بررسی کنند، گزینه مناسبی است. ولی این ابزار شامل محدودیت های است که ممکن است توسعه دهندگان را درگیر خود کند و آن تکرار و تعریف یک گفتگو است.

 

مقاله های مرتبط


مقاله 7 ابزار عالی برای طراحی وب در سال 2019

مقاله 8 ابزار کتابخانه جاوا اسکریپت در سال 2019

بهترین ابزار رایگان طراحی وب سایت در سال 2019